Bakdag

Ni som känner mig vet att jag inte gillar att baka. Men i Tisdags när jag var hos min mormor och bläddrade igenom recept så fann jag två kakor som inte alls är svåra att baka.

Så idag så har jag bakat dem två kakorna. Det blev Havredrömmar och äppelmuffins. Och dem blev supergoda! och så här gör man dem...


För att göra havredrömmar behöver du:

200 g margarin
2 dl socker
2 dl havregryn
3 1/2 dl extra fint mjöl
1/2 tsk hjorthornssalt




Du börjar med att röra ihop margarinet (som ska vara ljummet) med sockret tills det e poröst.





Vispa tills det ser ut något såhär



Sedan så tillsätter du havregryn,mjöl och hjorthornssaltet och arbetar ihop allt till en deg






Sen så rullar du ihop till små runda bollar. För i ugnen så breder dem ut sig.






Sen så ska dem in i ugnen i 150 graders värme i ca 20 min. Under tiden kan man ta en massa egobilder och göra konstiga grimarser.






När du tar ut dem sen så måste dem svalna i några minuter så att dem blir stela tillslut.









För att göra äppelmuffins behöver du:

150 g margarin
1 dl socker
2 dl äppelmos
1/2 citronskal (river)
1 tsk kanel
3 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver


Du börjar med att röra ihop margarinet och sockret så det blir pösigt





Sedan så blandar du i äppelmos,kanel och citronskalet,mjölet och bakpulvert så att det blir till en kladdig smet







Sen så häller du upp ungefär 3/4 i muffinsformar och ställer in det i ugnen i 175 grader.

Hur länge är lite olika. Jag hade i mina i ungefär 20-25 min. Men ni får ha lite egen koll där, hur länge ni själva tycker och när ni tycker dem ser klara ut. men såhär blev mina...















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0